לפיד מציב תנאים להידברות: עצירת החקיקה, וועדה נשיאותית

איתי גדסי 8 Comment on לפיד מציב תנאים להידברות: עצירת החקיקה, וועדה נשיאותית

ראש האופוזיציה יאיר לפיד הציב תנאים להידברות על הרפורמה המשפטית בנאום במליאת הכנסת, ודרש לעצור את החקיקה ל-60 יום לפני הקריאה הראשונה, כדי לאפשר לנשיא להוביל את התהליך, ולהקים ודה נשיאותית, בה הנשיא יזמן אליו ארגונים ובכירי מערכות הביטחון המשפט והכלכלה

צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ'
7:43
30.04.24
איתי גדסי No Comments on ניצלנו מחורבן: המסר של מרן הגר"י יוסף וההצעה לישיבות

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

ראש האופוזיציה ויו״ר יש עתיד יאיר לפיד הציב לקואליציה תנאים לקידום הידברות בעניין הרפורמה במערכת המשפט בנאום במליאת הכנסת: "כדי לקדם הידברות לאומית, כדי שלא נקרע לשני עמים, מניח כאן על השולחן איך נראה הליך תקין. מה פירוש ועדה נשיאותית, איך היא אמורה לעבוד" פתח לפיד.

"ביום שני היתה פה בירושלים הפגנת ענק. מפגן של עוצמה ופטריוטיות ומחוייבות אזרחית. בעקבות ההפגנה שר המשפטים יריב לוין זומן לראש הממשלה נתניהו. הם קיימו דיון חירום ארוך, אמרו שהם ישבו ארבע שעות. כך צריך. אנחנו במצב חירום. רק שאחרי ארבע שעות של דיון חירום, הם עשו מה שהם עושים תמיד: במקום לעשות משהו מהותי, אמיתי, אל מול משבר לאומי, הם המציאו עוד תרגיל ביחסי ציבור. לוין ורוטמן הודיעו בדרמטיות מזוייפת שהם מזמינים את האופוזיציה לדיון לילי אצל הנשיא".

"הם ידעו כמובן שזו הצעה ריקה מתוכן. הרי לא רק אני, גם הנשיא אמר להם מראש – הם צריכים קודם להודיע שהם עוצרים את החקיקה לפני קריאה ראשונה. הם לא עשו את זה, כי כל מה שעניין אותם זו ההודעה לתקשורת".

"אז כדי לקדם הידברות לאומית, כדי שלא נקרע לשני עמים, אני רוצה לשים כאן על השולחן איך נראה הליך תקין. מה פירוש ועדה נשיאותית, איך היא אמורה לעבוד".

"נקודת הפתיחה היא הודעה על עצירת החקיקה ל-60 יום לפני הקריאה הראשונה, כדי לאפשר לנשיא להוביל את התהליך. 60 יום זה הרף עין בחיי הדמוקרטיה. 74 שנה חיכינו, לא יקרה שום דבר אם זה ייקח עוד כמה שבועות שבזכותם נציל את עם ישראל ממשבר נורא. ב-60 הימים האלה, הנשיא יקים צוות מקצועי בראשותו שיוביל דיון לאומי, במשכן הנשיא, שיתחיל קודם כל ביצירת תשתית מקצועית.

"הנשיא יזמין אליו את פורום קהלת ואת המכון הישראלי לדמוקרטיה, את מכון "תכלית", ואת המכון למדיניות העם היהודי, מומחים למשפט חוקתי מהאקדמיה – ויגבש איתם נייר עמדה ראשוני, שישרטט את ההסכמות ואת חילוקי הדיעות. במהלך גיבוש נייר העמדה הזה הנשיא יזמן גם את נגיד בנק ישראל והכלכלנית הראשית באוצר, את הרמטכ"ל ואת ראשי מערכת הבטחון, כדי למנוע מצב שבו החקיקה תגרום לנזק כלכלי ובטחוני. כרגע אין תהליך כזה, שבו יש בחינה מעמיקה של ההשלכות הכלכליות והבטחוניות".

"בשלב הבא, הנשיא יזמין אליו את נציגי המערכת המשפטית, בראש ובראשונה את נשיאת העליון, כבוד השופטת אסתר חיות, שופטים עליונים בהווה ובעבר ואת היועצת המשפטית לממשלה, כדי לקבל מהם את תגובתם ועמדתם על נייר העמדה שגובש. בשלב הבא, הנשיא יזמין אליו – בנפרד – את נציגי הקואליציה ונציגי האופוזיציה כדי לקבל את הערותיהם על הנייר. רק לאחר מכן יגבש צוות הנשיא את הצעתו".

"ההצעה הזו תונח לעיון בפני הציבור הישראלי ואז הנשיא יזמין אליו פעם נוספת את נציגי הקואליציה והאופוזיציה, הפעם ביחד, כדי לקיים משא ומתן רצוף בתיווכו שיוביל לרפורמה אמיתית, מוסכמת, שלא תפרק את הדמוקרטיה ואת הפרדת הרשויות, אלא תחזק אותה. כך צריך להתנהל הליך רציני בנושא רציני, בניגוד להליך החפוז, חסר האחריות, המוטה וההרסני שמתנהל היום בכנסת. אמרתי פעמים רבות במהלך השנים וגם בשבועות האחרונים, אין מערכת שאין מה לתקן בה ולשפר בה, ובכלל זה המערכת המשפטית. אלא שאם רוצים לתקן, צריך לתקן בהליך תקין" כך לפי הצעתו של לפיד.



8 תגובות

מיין תגובות
  1. 8

    תבין יהיר…
    אתה באופוזיציה !!! הליך תקין לא באמת מעניין אותך . מה שבאמת מעניין אותך זה שלא יקחו לך את התשתית של רשת הביטחון שיש לך בדמות בג"ץ ועוד כמה מכונים קיקיוניים שדעותיהם כדעותיך . בנט ואתה גרמתם מספיק נזק למדינה . זוזו הצידה ותנו לאנשים שיודעים מה הם עושים לנהל את המדינה .

  2. 7

    צריכה להיות תשובה מוחצת -לא מדברים עם לפיד בכלל!
    צריך הידברות, זה בסדר, אפשר עם חברים אחרים באופוזיציה, לא עם חסר האחריות מארגן ההיסטריה!!!

  3. 6

    הוא לא מתפשר, הוא ממשיך בהיסטריה ובחורבן שהוא ממיט, רק במלים יפות יותר – נציגי וכו' וכו' וכו' וכו', ובסופו של דבר נציגי האופוזיציה (המומחים הידועים והמשוללים כל אינטרס אישי…).
    וכאן הבן שואל, מה באמת האינטרס של לפיד? הרי אין בר דעת שמאמין שכואבת לו מערכת ה משפט, או הדמוקרטיה?

  4. 5

    וגם מקווה שהקואליציה לא יוותר לעצור את החקיקה כדי שהוא להאשים את הארנרכיה שהוא יוצר במו ידיו על הקואליציה

    1. אם צריך רפורמה דבר איתם בלי תנאים
      אם לא צריך רפורמה מה יעזור עצירת החקיקה אין מה לדבר

  5. 4

    יש פה משיכת זמן מצידם
    חברה שמוציאים דבה רעה על עם ישראל
    תמשיכו הלאה לבטל את הדיקטורא השיפוטית תודה

  6. 3

    יש פה משיכת זמן מצידם
    חברה שמוציאים דבה רעה על עם ישראל
    תמשיכו הלאה לבטל את הדיקטורא השיפוטית תודה